Silver Vein #1

The comic known as Howling Thousand Sun is dead. Now welcome its younger, less crappy brother:

The first chapter is finally finished. Now go read it, HERE.

So….chapter one. I HATE IT. It took me OVER A YEAR to create due to several problems such as it sucking, hand strain, having to move to another city and coming up with the rest of the story while drawing it. It’s a clichéd, rambling, incoherent mess of a fantasy story. It makes me want to slap it around but unfortunately it’s digital. NO, WAIT, IT ISN’T. I still have the original pages!

RAAAAAAH!

Anyway. I’m working on chapter two right now. It’s about 60 pages long and a whole lot better. Well….back to work, I guess.

8 Comments

Filed under Colour, Comics, Illustrations, Webcomic

8 responses to “Silver Vein #1

  1. Alltså – redigt snyggt titelblad/framsida/blå vargpryl. Jag gillar’t.

    Intressant handling, helt klart, med tentakelrävar och gamla vänner/fiender och själaband osv. Lite info-dumpig bitvis (bland annat när dom snackar om bonding-prylen och hur nekromantiker är avskydda), men jag tycker den flyter på ganska bra i övrigt, och jag vill verkligen se vad som händer i kapitel två.

    • Tackar :D
      Det är loggan för serien, faktiskt. Jag satt och svor i flera timmar åt Illustrator igår när jag gjorde den. Men nu kan jag i alla fall välja färg och förstora hur jag än vill.

      Yes, infodumping kan vara svårt att undvika ibland. Men jag har det i åtanke när jag jobbar på de nya kapitlena. Jag försöker hitta ett sätt att balansera texten och experimenterar med att ha större mängder text på vissa av sidorna i kapitel två (inte många av dem).

      • Vad det gäller infodumpingen så ska du alltid fråga dig om läsaren måste veta allt detta JUST NU, eller om det räcker med att säga typ “Necromancers? People don’t like ’em” och sen expandera på det allt eftersom. Bonding-prylen är ju uppenbarligen viktig, så den lär ju dyka upp fler gånger; droppa lite ny info om den varje gång.

        • Hmm, jo. Jag kommer däremot inte fokusera på den på ett par kapitel så det kändes som om jag behövde få det sagt redan nu. Men men. Serien är till för experimentation och lärdom. Jag gör bättre ifrån mig nästa gång :)

  2. Grymt Alek! Ser fram emot att läsa den här ordentligt, vill ge den tiden den förtjänar. Det märks att du jobbat ashårt! Har kollat mycket på sidorna och gillar dina splashpages och skräckelementen. Och stort plus för en sammanhängande stil!

    En sak jag kan rekommendera OM du vill ha nya läsare: Lägg även upp på smackjeeves, de har ett bra feed-system där tycker jag som gör att “fans” hålls bra uppdaterade om dina nyheter och nya sidor. Även att du postar sidorna men ställer in så att det kanske släpps en varje eller varannan dag, during prime time. Hoppas det är till någon nytta! Lycka till med kapitel två! Keep fighting the badass fight!

    • Hahah, tackar, Olov. Jag slängde upp den på Smackjeeves idag. De har en gräns på 500 kb för filerna till skillnad från The Duck så jag var tvungen att spara om många av dem. Det är vad som tog sån tid.

      Kap två går lite segt just nu men jag har i alla fall hunnit skissa 2/3 av kapitlet. Kommer förhoppningsvis igång snart igen, men det blir mycket arbete. Jag vill ju hinna med en serie till årets comic royale om jag kan.

      • Ah ok, ja jag hade lite problem med det jag med i början. Särskilt också att hitta en bra upplösning som passade mig. Nice i alla fall, kämpa på. Jag kämpar vid din sida, fast långt bortifrån! :P

  3. (dumt att säga “om” förresten, klart du vill ha läsare. Men jag menar snarare att du kanske inte behöver tipset, eftersom du redan postat på drunk duck och allt.)

Leave a Reply

