Silver Vein #2

So! Chapter two is now completely available over at Smack Jeeves and will be complete over at The Duck in just a few days. Read it!

Anyway, I want to take the time to reflect a bit on this chapter.

Generally, I think the quality has gone up a bit. Chapter 2 looks a bit better than the first one and the pages have more variation and sharper design (screentones, word balloons etc). The plot is moving a bit slowly right now but I wanted to have a stronger focus on the main characters since this comic is an exercise in working with more developed characters. I’m the plot-centric kind of author, so I need this. Yet plot-centric it’s going to become with the next chapter, where I introduce the main story, the story of the Silver Vein world.

Going back to this chapter, I think I’ve improved a bit (doing 100 comic pages ultimately does that to you). I feel, however, that my anatomy-skills and perspective-skills are starting to rust. So there will be a break between chapters 2 and 3. I’m going to spend the time working on another comic project while I study comics, anatomy and perspective as much as I can. I’ll still work on the storyboard for chapter 3, only not on the actual pages.

Enough of my ranting. What did YOU guys think of the new chapter? I’m curious to hear it. Don’t be afraid to tell me even if you have a lot of negative criticism going on. That’s why I’m making this comic after all, to be able to improve.

Oh, and as a small extra, let’s have a look at that cover for the collected version again (it’s already on deviantart):

Yes – I’m a bit proud of it, although I’ll probably hate it to death in a month or so. I am working a lot right now to be able to print it in time for SPX. I also pushed back the deadline for the guest art to sunday this week. Anyone who wants to have their art in the book MUST have it ready by tomorrow in other words. Well…time to get more work done on the book.

3 Comments

Filed under Colour, Comics, Illustrations, Webcomic

3 responses to “Silver Vein #2

  1. Oooh, review-times!

    Jag tycker kapitel 1 var helt okej, trots vissa förvirringar i rutupplägg här och där – men kap 2 är som du säger bättre än sin föregångare. Du har redan själv tagit upp dom sakerna jag har brytt mig om mest – anatomi och perspektiv; det har varit några gånger jag blivit förvirrad över vad som pågår pga att jag missförstått perspektivet osv. Och anatomi behöver vi alla jobba på mest hela tiden – men jag tycker det glimtar till och blir riktigt bra ibland. :) Omslagsillustrationen, t.ex: näsan är kanske lite stor, men annars tycker jag du har lyckats bra med hennes ansikte. Varningssidan på kap 2 – den med Howls ryggtavla – hör också till dom bättre, anatomiskt.

    Användandet av screentones är bra i kap 2 – inga otydligheter där.

    Däremot så blev jag liiite förvirrad över sida 40 – det är slutet på flashbacken, eller hur? Men pga vad som hände på föregående sida så ser det nästan ut som om Mr Tom the Shirtless Wonder har stuckit kniven i ryggen på Howl och lämnat henne att dö. Övergången mellan dåtid och nutid kanske skulle behöva göras lite tydligare där.

    Annars tycker jag det är mest spännande jag. Det blev mindre infodumping i det här kapitlet och mer hintande om saker och ting – vilket jag alltid tycker är den bättre metoden. Nu vet vi en del om hur Howl och Whispers soulbond-pryl fungerar i praktiken, vi vet att dom båda två har en gås att plocka med olika personer, och vi vet att Howl inte drar sig för att plåga små barn och mörda luddiga skogsdjur när hon känner för det – vilket får mig att undra vad tusan hon kan vara för en sorts person.

    Vad är det för nytt serieprojekt du har igång nu?

    • Hmm, ja det var lite det som var syftet med sida 40. Att bilden skulle vara väldigt abrupt och få en att stanna till lite. Lite för chock-faktorn och lite för att betona slutet på flashbacken. Jag såg till att tydligt visa att Howl har andra kläder på sig för att göra övergången lättare. Om det funkar eller inte varierar säkert mellan läsare men det är i alla fall noterat. Tack för den synpunkten.

      Jag är glad över att kapitlet både förklarar och lägger en slags mystik över Howl. Det var verkligen det jag siktade på. De två huvudkaraktärerna är väldigt förstorda inombords och jag har försökt antyda det. Men det kommer mera :)

      Kap 3 lär nog bli ännu mer pratigt, men det är nog så jag kommer lära hantera dialogen bättre. Att undvika infodumping kan bli en utmaning men jag ska försöka hålla det fräscht och intressant.

      Angående det andra projektet så kan jag inte säga så mycket just nu förrutom att det inte är fantasy. Det är lite luddigt än så länge. Men mer om det efter SPX!

      • Otydligheten på sida 40 har nog en del att göra med att vinkeln och den udda bakgrunden gör att det ser ut som om Howl plötsligt ligger ned; det förstärker intrycket av att Tom stuckit kniven i ryggen på henne eller något liknande.

        Haha – pratiga kapitel! Jag känner igen det där… Fathoms också pratigt, men förhoppningsvis lite mindre i kapitel tre än de första två, och definitivt mindre i kap fyra.

Leave a Reply

